Retur startside     Stereostartside

Stereografik_stereo/kameraer:


I.P.A. 212

Jens Poul Andersen (1844-1935) også kaldet Nellerødmanden lavede et stort antal grafik_stereo/kameraer, heriblandt verdens måske første kamera til 35 mm film samt nogle meget flotte stereoskopgrafik_stereo/kameraer og -betragtere, som Elfelt brugte og forhandlede. Dette kamera er mærket I.P.A. 212 og er fremstillet ca. 1895. Det er af mahogny, messing og læder, det har udvendig lukker og to udvendige drejeskiveblændere med 5 trin. Objektiverne med brændvidde på 115 mm er monteret indvendigt med bajonetfatning. kameraert tilhører lokalmuseet Mosegården i Værløse. Nellerødmandens værksted er nu udstillet på museet Kongensgave i Helsinge.

   

Thornton-Pickard tørplade kamera

Ca. 1900. 9 x 18 cm plader fra Thorton-Pickard, England. Spaltelukker. Det store gennembrud for stereoskopiske billeder kom samtidig med vådpladerne i 1851. Emulsionen, der bestod af skydebomuld opløst i æter, skulle gydes på glaspladen, eksponeres og fremkaldes inden den tørrede ud. Men når negativet først var fremstillet kunne stereoskopbillederne masseproduceres på albuminpapir. I 1871 blev tørpladen med gelatineemulsion opfundet.

   
Verascop

Ca. 1905. 45 x 107 mm plader. Verascop grafik_stereo/kameraerne er et af de første miniature systemgrafik_stereo/kameraer. Virksomheden Jules Richard i Paris fremstillede fra 1893 et komplet system med betragtere, projektionsapparater m.v. grafik_stereo/kameraerne er fremstillet af messing, forsølvet og eloxeret. Der er 12 plader i et vekselmagasin, så man hurtigt kan skifte negativplade.

   
Nettel Stereo

Ca. 1920. 9 x 14 cm planfilm. Tessar linser. Spaltelukker. Som for mange andre af denne type, kan den ene linse centreres til panoramaoptagelser (ikke stereoskopisk).

   
Rolleidoscop

Ca. 1926. 6 x 13 cm for 120 rullefilm fra Franke & Heideke, Tyskland. Rolleidoscop til rullefilm og Heidoscop til plader er forgængere til de kendte Rolleiflex grafik_stereo/kameraer.

Rolleidoscoperne er i dag eftertragtede fordi kvaliteten af billeder optaget på farvediapositivfilm er imponerende.

   
Stereo Puck
Ca. 1932. 6 x 13 cm rullefilm fra Thornton-Pickard, England.
Realist

Ca. 1947. 23 x 24 mm småbilledefilm fra David White, USA. Med Realist kameraert og Kodachrome farvefilm kom der et nyt gennembrud for 3D fotografering efter II verdenskrig. Realist kom med et komplet system til optagelse, montering og projektion af stereoskopiske diapositiver. I en periode har Kodak leveret de fremkaldte diapositivfilm monteret i paprammer i Realist formatet.

   
Viewmaster

Ca. 1953. 12 x 13 mm småbilledefilm fra Sawyers, USA. Filmen kører to gange gennem kameraert og giver 69 optagelser. 7 billedpar monteres i de kendte Viewmaster hjul og kan ses i de tilhørende betragtere eller ved projektion. I dag er Viewmaster mest kendt som legetøj for børn, men systemet blev oprindelig markedsført til seriøs stereoskopfotografering.

   

Sputnik

Ca. 1958. 6 x 13 cm for 120 rullefilm fra GOMZ, USSR. Et relativt enkelt kamera i bakelit som tager ganske flotte billeder. I USSR og Østtyskland blev der relativt sent fremstille stereografik_stereo/kameraer. F.eks. har Zorki (kendt for Leica kopier) fremstillet et halvautomatisk FED Stereo til 35 mm film.

   

RBT S1b

Ca. 1994. Til 24 x 36 mm småbilledefilm fremstillet af RBT Raumbildtechnik GmbH, Tyskland. 45 mm basis for portræt- og undervandsfotografering. Fremstillet af to Konica Hexar grafik_stereo/kameraer. RBT fremstiller også stereoskopiske grafik_stereo/kameraer i høj kvalitet baseret på spejlrefleksgrafik_stereo/kameraer fra Ricoh, Cosina, Nikon og Yashica og målsøgerapparater fra Zeiss og Voigtländer, alle med koblet automatik og optik. Også her har den digitale verden holdt sit indtog idet RBT laver en elektrisk sammenkobling af to Nikon Coolpix P5100digital grafik_stereo/kameraer.

   

2 X Minolta XG 1 grafik_stereo/kameraer (*)
Hjemmebygget stereo spejlrefleks kamera, lavet af Søren Hertz-Christensen.
 


Nikonos undervandskamera med stereoforsats (*)
Hjemmebygget stereoforsats til closeup optagelser. Lavet af Søren Hertz-Christensen


RBT 3-D Digitalkamera D4II 1. række normal -2. række Wide angel
RBT 3-D D4II er 2 stk. Nikon Coolpix P5100, der er forbundet med en elektronik, der synkronisere dem perfekt. Nøjagtigheden er +/- 1ms. Med blitz er hurtigste lukkertid 1/500 sek. Stereobasis kan varieres fra 55 til 170 mm. (*) pt ingen stereoskopbilleder.